صمیمانه، در اهمیت شناخت مخاطب

در این مدت که تعداد کاربران سرویس‌های ما روی تلگرام از ۵ میلیون نفر عبور کرد، به اهمیت ویژه و فوق‌العاده‌ی شناخت رفتار مخاطب، کاربر، مشتری یا هر اونچه که اسمش رو می‌ذاریم پی بردم. این بحث انقدر مهمه و یه تغییر کوچیک چنان می‌تونه میزان انگیجمنت، میزان فروش، نرخ تبدیل و … رو افزایش بده که واقعا حس می‌کنم جای شرکت‌ها و افرادی که می‌تونند به صورت تخصصی تو این حوزه مشاوره بدند در فضای کسب و کار ایران خالیه. – خودمون البته داریم یه کارایی می‌کنیم (:دی)، تجربه‌ی بدست اومده از تغییر یه دکمه ساده، یا تغییر تعداد انتخاب‌های پیش روی کاربر در تبدیل کاربرهای free به paid user در سرویس‌های فریمیوم‌مون انقدر زیاد و مفید بوده که واقعا ارزشمنده برای من.

بگذریم. این بحث شناخت مخاطب، بدیهیه که چند مرحله داره: یکی شناخت دقیق تارگت، یکی تشخیص اینکه چی برای اون مخاطب مناسبه، و سوم اجرای درستش.

یه مثال بزنیم: در همین کمپین اخیر و رقابت شدید اپراتورها برای موضوع ترابردپذیری، به نظرم شاهد اشتباه استراتژیک همراه اول، در هر سه فاز هستیم. چرا؟

ایرانسل در این کمپین، بدون توضیح اینکه خدمات ما بهتره (با در نظر گرفتن اینکه مخاطب تارگت کمپین در ناخودآگاهش چنین فرضی رو داره)، به مخاطب می‌گه “شمارتو حفظ کن، ایرانسلی شو!” (ایرانسل زودتر به این کمپین وارد شد، چون همراه اول می‌دونست زیاد برگ برنده نداره). اما همراه اول در نقاط مقابل، بدون پاسخ به این موضوع که “آیا واقعا تصور شما از بهتر بودن خدمات ایرانسل واقعیه؟”، استراتژی خودش رو بر مبنای معتبر بودن خطش در بیلبوردها پیش گرفته: وقت معتبر شدنه، معتبر باش، و …

این‌طور نیست که همه مشترکان ایرانسل از خدمات این اپراتور راضی باشند. خندوانه، درست‌ترین تصویر از خدمات ایرانسل نیست.
این‌طور نیست که همه مشترکان ایرانسل از خدمات این اپراتور راضی باشند. خندوانه، درست‌ترین تصویر از خدمات ایرانسل نیست. برای دیدن نسخه بزرگ اسکرین شات روی تصویر کلیک کنید.

چرا به نظر من این استراتژی غلطه؟

اینجا سه نکته وجود داره:

  1. چند درصد از شماره‌های همراه اول واقعا حس معتبر بودن می‌دن؟ یه سری شماره‌ی ۰۹۱۲، ۰۹۱۳ و … کد پایین یا رند. مثلا صاحب یه سیم‌کارت ۰۹۱۹۵۳۲۶۷۱۸ (نمی‌دونم کیه، زنگ نزنید!)، قاعدتا حس معتبر بودن از سیم‌کارتش نمی‌گیره، چون در واقع کسی که بهش شماره ۰۹۱۹ میدی حس معتبر بودن تو رو نداره. پس تعداد کمی از مشترکان همراه اول خطشون رو به خاطر اعتبارش دارند.
  2. نسلی که این چیزا براشون مهمه و سیم کارتشون براشون یکی از معیارهای اعتباره، اصلا چقدر ترابردپذیری رو میشناسن و ممکنه ازش استفاده کنند؟ صاحب سیم‌کارت‌های معتبر همراه اول، براساس آمار ما، غالبا جوون‌های هفتادی و هشتادی و ادمایی که کاملا میفهمن ترابردپذیری چیه نیستند. مثلا صاحب یه نمایشگاه ماشین تو الهیه که سیم کارت کد ۱ همراه اول داره و براش اعتباره، اصلا کاری به ترابرد و اینا نداره. یعنی به نظر من همراه اول داره به نسلی (که ترابرد رو می‌فهمند) معتبر بودن رو معرفی می‌کنه، که اولا براشون مهم نیست، دوما اصلا اکثرا سیم‌کارت معتبری ندارند که بخوان به خاطرش همراه اول بمونند!
  3. جالب توجه‌تر از همه! همراه اول فقط داره دفاع می‌کنه که کسی نره ایرانسل! این بدترین استراتژی تبلیغاتی و قبول ضعفه. همراه اول با کمپین “وقت معتبر شدنه” در واقع فقط داره میگه معتبر بمون اگه همراه اولی هستی – اونم اعتباری که در موردش توضیح دادم. چون در واقع کسی که خط ایرانسل داره، با ترابرد به همراه اول، معتبر که نمیشه! شماره ش همون می‌مونه! همراه اول داره میگه ما هیچ مزیتی نداریم جز اینکه معتبریم. که خب اگه ایرانسلی هستی، با اومدن به همراه اول هم تغییری برات رخ نمی‌ده.

چی کار باید می‌کرد؟

من این پست وبلاگ رو تقریبا دارم سر شام می‌نویسم و جلسات متعدد و طولانی در برج همراه اول نداشتم، اما حداقلش اینه که استراتژی دفاع پیش نگیری. من اگه جای همراه اول بودم، با یه فیلم ساده و وایرال از کارکرد همون باتی که اطلاعات مشترکین رو لو می‌داد ضربه بزرگی به اعتبار ایرانسل می‌زدم. من به عنوان کسی که سیم‌کارت ایرانسل داشتم و بعد به رایتل و در نهایت همراه اول مهاجرت کردم، تو این مدت همیشه از قیمت‌گذاری‌های همراه اول، پایداری خوب خدمات، مرکز پشتیبانی خوب و … راضی بودم. کافی بود مثلا همراه اول یه سری ویدیو ضبط می‌کرد از همین کیفیت خوب خدمات. مراکز داده امن و … . استراتژی ای که همراه اول پیش گرفته در هر سه حوزه که عرض کردم لنگ‌ می‌زنه.

در این مورد حتما بیشتر حرف می‌زنیم 🙂

موفق و سلامت باشید

یک دیدگاه در “صمیمانه، در اهمیت شناخت مخاطب”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *